19 paź 2012

Domowy ocet jabłkowy

Zapewne nie jeden z Was, Drodzy blogowicze korzysta z kupnego octu jabłkowego, nie ukrywając, ja sama też czasem takowy nabywam, jeśli skończy mi się mój własnoręcznie robiony. Dziś właśnie chcę się z Wami podzielić moim sposobem na robienie  domowego octu z jabłek.
Każda gospodyni, czy gospodarz domu powinien w swoim spichlerzu kuchenny posiadać buteleczkę tego octu, a to z racji jego walorów smakowych, kulinarnych, no i oczywiście zdrowotnych, ale o tym później...



Składniki:
- skórki jabłka,
- ogryzki,
- kawałki jabłka,
- litr wody,
- 2,5 łyżki stołowej cukru,
- ewentualnie rodzynki dla smaku.

Wykonanie:
Umyte skórki z jabłka, a także ogryzki i kawałki jabłka ułożyć w słoju. Letnią wodą z cukrem zalać skórki, tak aby były przykryte. Słój nakryć gazą i odstawić w ciepłe miejsce do fermentacji.
Gy ocet sfermentuje (pożądany kwaśny smak, należy go przecedzić i rozlać do butelek. Przechowywać w chłodnym miejscu.
Tak uzyskany ocet może być lekko mętny.


Ocet jabłkowy jest używany w różnego rodzaju dietach, różnego rodzaju sałatkach i zupach, a ja chciałabym przybliżyć Wam inne niż dietetyczne walory zdrowotne tego octu, i tak:

Przy anginie- 1 łyżkę octu zmieszać ze szklanką ciepłej wody, i tym roztworem płukać kilka razy dziennie ( 3-4) gardło.
Katar-Zagotować szklankę wody i pół szklanki octu jabłkowego. Pochylić się nad garnkiem, przykryć głowę ręcznikiem, i wdychać opary przez minutę. Stosować kilka razy dziennie.
Wysokie ciśnienie - Poniższa mieszanka nie daje rezultatów "od razu". Działa w dłuższym okresie stosowani. Jedną łyżkę stołową octu pić trzy razy dziennie: rano, w południe i wieczorem. Ocet można mieszać z wodą.
Różnego rodzaju oparzenia- na zmienioną skórę nakładać gazę nasączoną octem jabłkowym.
Siniaki-Proporcje: 1/4 szklanki octu podgrzać, dodać 1/2 łyżeczkę soli i wymieszać.Wacik lub gazę nasączyć tak przygotowanym roztworem i przyożyc na siniaka. Trzymać do chwili, gdy kompres zrobi się suchy.
Wybielanie zębów-w szklance wody rozpuścić 1 łyżeczkę octu, i tak przygotowanym rozczynem płukać zęby po każdym posiłku.
Maseczka oczyszczająca składniki:
- żółtko,
- 1 łyżka octu jabłkowego,
- 4 łyżki oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek,
Żółtko utrzeć dodać do niego pozostałe składniki i dokładnie wymieszać. Tak uzyskaną masę nałożyć na twarz, szyję i dekolt, omijając okolice oczu i ust. Zmyć w ciepłej wodzie po 20 minutach.


Jak już kiedyś pisałam, nic w moim domu się nie marnuje, a do wytworzenia octu jabłkowego wykorzystałam skórki o ogryzki z jabłek, z których zrobiłam nutellę jabłkową (klik!).


AKCJA:
Domowy Wyrób

6 komentarzy:

  1. Ta maseczka oczyszczająca brzmi ciekawie, ale czy ocet nie szkodzi skórze? Co do tego czy użyć oleju czy oliwy to powiem tylko, że olej rzepakowy ma więcej witaminy E :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kwestii dermatologii specem nie jestem, ale pamiętam jak jako małe dziecko moja Mama na moje drobne dolegliwości skórne stosowała ocet jabłkowy, w celu złagodzenia obojów np. po ukąszeniu. Natomiast moja znajoma u siebie stosuje domowy ocet na skórę suchą- robi jakiś roztwór. Ja również na swędzącą skórę głowy używam octu jabłkowego i jest skuteczny.
      Jakiś czas temu czytałam, czy być może ktoś mi powiedział, że ocet szkodzi, na kości- że je rozwapnia czy jakoś tak?, ale w przypadku maseczki wątpię by to miało miejsce, ponieważ używa się praktycznie bardzo małych ilości tego specyfiku i nie codziennie, a jedynie raz na jakiś czas.
      A tak na marginesie- co w tych czasach nie szkodzi ;)
      Pozdrawiam

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz ślad po swojej wizycie :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...